Breakfast in America

Gek eigenlijk dat ik nog nooit in Amerika ben geweest. Nee, nog nooit. En mijn ouders ook nooit, maar dat was een andere tijd natuurlijk. Waarom? Ik kan het u niet zeggen, toeval vermoed ik. En toch ben ik er heel veel geweest de afgelopen jaren maar dan digitaal. En het is stomweg een ander universum kan ik u zeggen. En misschien dat je digitaal Amerika en de Amerikanen veel beter leert kennen op die manier. En er ook vrienden gemaakt? Zeker, hele goede zelfs maar ook niet-vrienden. Het probleem? Enorme culturele verschillen. Want denk maar niet dat Amerika Nederland in het groot is, o nee!

China en Europa kunnen niet meer verschillen dan Europa en Amerika en ze snappen werkelijk niks van ons, die rare Nederlanders! Of van de overige Europeanen. Niet politiek (Nu is die ook nauwelijks uit te leggen met al die partijen en vage EU constructie), niet van onze vrije man-vrouw verhoudingen, niet over hoe we hier leven staan en met elkaar om gaan, niet over hoe wij tegenover homorechten staan, niet religieus, helemaal niks snappen ze ervan!

Nu is dat echt niet die Amerikanen alleen aan te rekenen. Want al uitleggend kwam ik er achter dat simpelweg niks logisch is in Europa. Niet de rechtspraak, niet de EU, niet de politiek in zijn algemeenheid, niet het bestuur, er zit gewoon geen logica in allemaal. En volgens mij komt dat door al die bloedige oorlogen die we hier hebben gevoerd door de eeuwen heen, de moeizame compromissen om weer vrede te sluiten daarna, het achtergebleven wantrouwen tussen de verschillende landen wat lang blijvend is, de rivaliteit daar weer na en vooral het oude zeer.

Europa is gewoon niet uit te leggen aan een buitenstaander, tot die conclusie ben ik gekomen uiteindelijk.

Plaats een reactie

Ontwerp een vergelijkbare site met WordPress.com
Aan de slag