Zwarte Piet!

Opgedragen aan Frank, with love.

Toendertijd woonde wij in het nieuwe Amsterdam West op de Westlandgracht en oma woonde op de Valeriusstraat in Oud-Zuid. En mijn moeder was erg gek op haar moeder, mijn oma dus. En omdat mijn vader vaak hard werkte en mijn ene broer al naar naar de kleuterschool ging en mijn andere broer naar de lagere school gingen wij vaak samen op stap. Eerst naar de winkels bij het centrum en het Vondelpark en dan door naar oma. Met de tram. Maar op een dag stapte er onderweg een hele grote, zwarte mijnheer op die tram en die ging tegenover ons zitten en lachte breeduit naar mij. Zwarte Piet! riep ik in mij kinderlijke onschuld al wijzend naar de donkere mijnheer die nog harder begon te lachen dan hij al deed en trok mij als toen nog klein jongetje op zijn schoot.

Zonder naam_3-1

Nu moet u weten dat er in die tijd, en ik spreek over de jaren vijftig van de vorige eeuw er nauwelijks gekleurde mensen in Nederland waren. Mijn moeder geneerde zich dood! Geeft niet mevrouw sprak de man, ik ben hier als student en ik kom uit Suriname. En toen ik u zoontje zag kreeg ik zo een heimwee naar alle kinderen thuis, ik ben namelijk dol op kinderen en daarom wil ik dan ook onderwijzer worden en ga hier naar de kweekschool. Zo heette de huidige pedagogische academie toen.

Ja maar. Ja maar sprak mijn moeder! Hij zei Zwarte Piet tegen u op mij wijzend. Maar Zwarte Piet is toch zwart mevrouw sprak de man? Bij ons in Suriname toch ook? En toen hij begon sinterklaasliedjes te zingen voor mij hoewel het nog lang geen sinterklaas was. En al meeklappend en zingend kwamen wij aan op de halte waar wij moesten uitstappen. Dag Zwarte Piet riep ik! Dag Martin riep hij terug, hij kende ondertussen mijn naam en riep nog na, tot in december! En aangekomen bij oma vertelde ik het hele verhaal in geuren en kleuren aan oma. Dat ik de hele tramrit bij Zwarte Piet op schoot had gezeten en mijn moeder en oma hadden de grootste lol om het verhaal.

Toen was Sinterklaas nog leuk en nu eigenlijk niet meer. Want het kinderfeest is stukgemaakt. Zowel voor witte kindertjes als voor zwarte kindertjes en voor alle andere kindertjes met alle kleurtjes eigenlijk. Want Zwarte Piet gaf namelijk cadeautjes en snoepgoed aan alle kinderen, ongeacht ras, huidskleur of geslacht.

260px-Sinterklaas_op_bezoek_bij_moeder_en_kind_-_Saint_Nicholas_visiting_mother_and_child_(6437678345)

demooiebetuwe.wordpress.com

Plaats een reactie

Ontwerp een vergelijkbare site met WordPress.com
Aan de slag